Zoals jullie hebben kunnen zien in de Reels op de Instagram pagina van Dromen is voor Volwassenen zijn wij de afgelopen zomer naar het prachtige Costa Rica gegaan. Een reis waar we ons maanden op verheugden. Wij zouden 16 dagen door het land rondreizen met een groep van 20 Nederlanders. De reis werd georganiseerd door TUI. Heel anders dan onze rondreis door Duitsland, waar we zelfstandig alles hadden geboekt. Dit keer kozen we er voor om alles uit handen te geven qua organisatie. Maar goed, uiteindelijk hebben we meer zelf moeten doen dan we vooraf voor ogen hadden… Hoe dat kwam lees je in deze blog.
Heenreis
Met alle verwachtte drukte en chaos op Schiphol en het feit dat we voor vijf uur in de ochtend op Schiphol moesten zijn kozen we er voor om stressvrij te beginnen. De taxi haalde ons netjes op de afgesproken tijd op en ruim op tijd waren we op Schiphol. Maar ruim op tijd betekende niet voor de drukte. Wat wel bijzonder was, is dat men aangaf dat je vier uur voor vertrek aanwezig kon zijn, maar dat je pas drie uur voor vertrek kon inchecken. Sta je dan met al je bagage hutje mutje een uur te wachten.
Op zich verliep de reis verder voorspoedig. Anders dan twee van onze groep die geen ESTA hadden geregeld, terwijl dit in de omschrijving van de reis stond maar ook wel slim is als je via de Verenigde Staten moet reizen. Na een lange reis kwamen we uiteindelijk in ons hotel aan, waar we hoorden dat we de volgende dag weer heel vroeg moesten opstaan voor de reis.
De eerste volledige dag
Een dag later vertrokken we naar Tortuguero waar we onderweg daar naar toe al de nodige wilde dieren zagen. Van een luiaard tot verschillende vogels, hagedissen en krokodillen. Ook het bezoek aan het dorp Tortuguero was leuk om te doen. Maar het noodlot sloeg toen toe. In de nacht van dag twee op drie werd ik ziek. Ziek als in, koorts, overgeven, hoofdpijn en meer. Na een dag vol ziekte testte ik een dag later positief op corona middels een zelftest. Het gevolg: de reisleiding wist niet wat ze moesten doen en na langdurig overleg bleek dat wij moesten achterblijven terwijl de rest van de groep de reis vervolgde. We waren dus eigenlijk na 3 dagen alweer op onszelf aangewezen. De manager van de Laguna Lodge in Tortuguero waar we die nachten verbleven was echter zeer klantvriendelijk.
Ziek zijn
In de ochtend bleek later dat wij na de lunch middels een privé transfer (die we zelf moesten betalen) naar het volgende hotel gegaan. Hier kwamen we de groep tegen die een half uur eerder was aangekomen. Wij moesten in quarantaine in afwachting van een PCR test (die een dag later werd afgenomen). Het bijzondere was dat wij dit zelf allemaal moesten aanjagen en regelen. De reisorganisatie zelf heeft hier niets in gedaan voor ons. En met reisorganisatie bedoel ik de reisorganisatie waar we bij hebben geboekt.
Het agentschap in Costa Rica heeft heel fijn als tussenpersoon gewerkt en geholpen om de dingen te regelen die we moesten regelen. Wel fijn als je de Spaanse taal niet helemaal machtig bent. Tussendoor moesten we dus nog even alles in Nederland regelen. Dus melden dat je ziek bent, checken bij je verzekering, navragen op werk welke vakantiedagen je door ziekte kan terugkrijgen en meer. Niet fijn om te doen als je koorts hebt en mega vermoeid bent.
Quarantaine
De groep had de dag zelf een toffe hike die wij graag hadden meegedaan. Maar aangezien wij in afwachting van de PCR test en de uitslag hiervan niets mochten doen, hebben we zelf op het resort waar we zaten binnen de mogelijkheden wat gedaan. Opvallend was wel dat we beide na een half uur gesloopt waren. Dat we beide goed te grazen werden genomen door corona was duidelijk.
Uiteindelijk duurde het nog een paar dagen voor we van het Ministerie van Volksgezondheid in Costa Rica te horen kregen wanneer we uit quarantaine mochten. Vanuit de reisorganisatie hadden we in de tussentijd twee opties gekregen.
De eerste optie: We konden voor een gereduceerd tarief in het resort blijven waar we zaten. Dit moesten we dan wel zelf betalen. Het resort zelf was prima voor twee dagen, maar we zaten op een kwartier met de taxi van het dichtstbijzijnde dorp. De taxi kon ons daar voor $40,00 per reis naar toe brengen. Als we fit genoeg waren mochten we daarna naar de groep toe. Uiteraard was deze transfer ook voor eigen kosten. Had ik trouwens al verteld dat de verplichte PCR test die wij vanuit de reisorganisatie moesten doen ook voor eigen rekening was? Deze test kost $120,00 per persoon.
De tweede optie was helemaal bijzonder. De reisorganisatie gaf aan dat wij op eigen kosten achter de groep aan konden rijden middels een privé transfer. Let wel, we waren beide ziek met koortsverschijnselen en hoofdpijn. Iedereen weet dat je als je ziek bent juist niet te veel moet reizen. Het “voordeel” (ik vraag me af voor wie dat voordeel uiteindelijk was) wat er dan was betekende dat we onze hotelovernachtingen niet hoefden te betalen, want die zaten immers in de reis inbegrepen. Maar elke dag of twee dagen een nieuwe reis maken over wegen die niet heel goed zijn leek ons nu ook niet het beste idee.
De optie die niet genoemd werd
Zoals je misschien begrijpt waren deze beide opties voor ons niet ideaal. Wij kwamen toen zelf met het idee om met een transfer naar de locatie toe te reizen waar we de rest van de groep zouden ontmoeten. De organisatie gaf aan dat we dan wel de transfer en overnachtingen zelf moesten betalen. Aangezien dit bij de andere twee opties ook het geval was voelde dit niet als een belemmering. Sterker nog, wij zouden naar een plek gaan waar we op slechts 2 minuten van het strand zouden uitkomen. Maar deze optie moesten wij wel zelf voorstellen en uiteindelijk regelen.
Wij kozen er voor om deze derde zelf voorgestelde optie te doen. Een transfer van 6,5 uur bracht ons uiteindelijk op een plek waar we 7 nachten zouden blijven zodat we voldoende tijd hadden om te kunnen herstellen. Uiteindelijk voelden we ons langzaam aan beter worden en toen bleek dat we uit quarantaine mochten hebben we meteen het strand bezocht en geluncht aan het strand.
De dagen erna
Elke dag ging het een stukje beter. Toegegeven, niet de hele dag ging goed. Er waren ook zeker waardeloze momenten. De dag voordat de groep aan het eind van de middag bij ons hotel zou komen besloten we dat we het Nationaal park (op vijf minuten lopen) wilden bezoeken. We hadden hier ook kaarten voor besteld via de groepsreis een dag later, maar we wilden zelf kijken hoe het ging. Want als het niet zo goed ging konden we een dag later het andere deel van het Nationaal Park doen. Als het wel goed ging, dan konden we of nog een keer gaan of we konden kijken of er nog wat meer te doen was.
In het park zelf hebben we onszelf verbaasd. Sterker nog, dat hele park was magisch. Niet alleen wat we zagen, maar in ruim zes uur hebben we het hele park kunnen zien zonder dat we last hadden van vermoeidheidsklachten zoals eerder in de vakantie. Voor ons het teken dat de coronaklachten eigenlijk geen langdurige effecten zouden hebben.
Waar de groep twee vrije dagen had, besloten wij om deze dagen maximaal te benutten met nieuwe excursies zoals een boottocht door de mangrove en een hike naar de Nauyaca waterval. Beide excursies gaven onze vakantie nog wat kleur. Aangezien we bij de groep waren aangesloten zijn we daarna meegereisd op de laatste dag waarin we nog twee dorpjes en een koffieplantage bezochten waar we ook lunchten. Na een stadstour door de hoofdstad San José was het snel terug naar het hotel voor het diner en overnachting. Want de volgende dag vlogen we weer vroeg naar Nederland terug.
Hoe was de reis dan?
Uiteraard kun je een bepaalde hoeveelheid pech zoals ziekte niet vooraf incalculeren. Je verwacht echter als je bij een reisorganisatie boekt dat zij met je kunnen meedenken. Vanuit het lokale agentschap was er dagelijks contact over hoe we ons voelden. Dit was zeer fijn en zij hielpen ons om onze vakantie daadwerkelijk nog tot een soort van succes te kunnen maken. Echter, TUI heeft ons niet geholpen. Niet alleen met de twee voorstellen, maar ook het feit dat zij op de mail ons doorverwijzen naar telefoonnummers waarvan we al hadden aangegeven dat we die gebeld hadden. En als er andere nummers waren dan werden we weer naar de standaard nummers doorverbonden. De nummers waarvan we al meerdere malen hadden aangegeven dat we die al gebeld hadden. Hallo hoge telefoonrekening!
De voorpret die we hadden in de weken voor de vakantie hebben we helaas niet geheel mogen omzetten naar super toffe ervaringen in Costa Rica. Van de 16 daagse reis hebben we uiteindelijk 7 dagen met de groep mee mogen maken. Van deze 7 dagen waren er 3 reisdagen van Nederland naar Costa Rica en weer terug. Effectief hebben we dus 4 dagen van de groepsreis meegemaakt. En in die 4 dagen hebben wij dus de helft van de tijd zelf besloten wat we gingen doen, ook omdat er voor de groep nets gepland was. Het waren immers ‘vrije dagen’.
Gaan we nog een keer?
De vraag die bijna iedereen aan ons stelt. Gaan jullie nog een keer naar Costa Rica terug? Het antwoord is eigenlijk simpel, waarschijnlijk niet. Niet zozeer omdat het land ons niet beviel, maar meer omdat er zoveel meer mooie dingen zijn om te ontdekken. Daarnaast is ons de hulp van TUI enorm tegen gevallen. Een groepsreis met TUI is dan ook niet iets waar we nu om staan te springen om nog een keer te doen. Dit is uiteraard gekleurd door het feit dat we ziek werden. Als we niet ziek waren geworden zou de vakantie heel anders zijn ervaren.
Uiteraard gaan we wel nog op vakantie. De nieuwe plannen worden al gemaakt en we zijn ons bewust van het feit dat we elke dag moeten kunnen genieten. Wat onze nieuwe avonturen gaan zijn is voor nu nog niet helemaal duidelijk. Wel zullen we hier via Instagram verslag van doen.
Hoe verder?
Hoe het verder gaat met alle extra kosten en klachten is op dit moment onzeker. Wel weten we dat zo goed als alle gemaakte extra kosten vergoed worden vanuit de verzekering. Althans, dat is de informatie die we nu hebben. Het is een fijne gedachte, maar ook een situatie die we liever niet hadden hoeven mee te maken. Het toont ook maar weer hoe belangrijk het is dat je een vangnet hebt om je dromen te bereiken. Voor onze droomreis was deze niet per se nodig, maar dankzij een verzekering kun je niet alleen makkelijker keuzes maken. Je kan er ook voor zorgen dat je toekomstige dromen mogelijk niet hoeven te worden uitgesteld. Benieuwd naar onze andere dromen en de nieuwe gasten in de podcast? Volg het Instagram kanaal zodat je meteen op de hoogte bent van de nieuwste updates!
1 reactie